X
تبلیغات
قند عسل مامان و بابا - تغذیه در بارداری (قسمت اول)
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

در قاعده هرم گروه نان و غلات یا کربو هیدرات ها:

شامل غلات کامل ( گندم، جو ، جودوسر، ارزن)، برنج، و انواع ماکارانی( لازانیا، رشته فرنگی، رشته پلویی و رشته آشی) است. این گروه کربوهیدرات پیچیده و فیبرهمچنین ویتامینهای خانوادهB و املاحی چون آهن و پروتئین مورد نیار بدن ما را تامین می کند.

نان و غلات

این گروه برای مادران باردار در اولویت است چون مغز بچه برای رشد به  قند و اکسیژن نیاز دارد.  قند رو از مواد غذایی و از این گروه می گیریم چون فند گروه غلات قند پیچیده است و ساده نیست. و طولانی مدت در خون مادر می ماند و مادر دچار افت قند نمی شود.

پس 6 الی 11 سهم رو برای مادر باردار در نظر گرفته اند.

 سوال : چه کسی باید 6 سهم و چه کسی 8 سهم و چه کسی 11 سهم بخورد؟

 باید یک BMI( نمای توده بدنی) بگیرید. که این BMI باید برای وزن قبل بارداری در نظر گرفته شود.

باید نسبت وزن  رو به مجذور قد حساب کنید و عددی که به دست می آید اگر بین 19 تا 26 باشد شما در رنج متوسط هستید پس بین 7 تا 9 سهم می توانید بخورید. ولی اگرپایین تر 19 بود تا 11 سهم هم بخورید . اگر بیشتر از 26 باشد نباید بیش از 6 سهم بخورید.

 نان و غلات شامل :

انواع نان هایی که در بازار است. نانهای فانتزی و نان لواش که سبوس آنها کمتر است رو بهتره کمتر بخورید.

1-  شما به گروه ویتامین های B برای رشد سلول های مغزی و عصبی بچه خیلی نیاز دارید. و این ویتامین ها در نان های سبوس دار بیشتر هستند.

2- زن باردار به خاطر تغییرات هورمونی و ترشح  هورمون پروژسترون، عضلات غیر ارادی بدنش مثل روده فعالیت شون کمتر میشه و  تنبل می شوند. و منجر به یبوست می شود. که در بارداری خیلی شایع است. برای پیشگیری هر قدر سبوس نان بیشتر باشد ، باعث بیشتر شدن حرکات روده می شود از یبوست جلوگیری می کند.

الویت نانها: سنگک، بربری، تافتان . در نانهای فانتزی هر چه نان تیره تر باشد بهتر است. و نان های سفید مثل لواش و تست  کمتر استفاده کنید.

سوال :  مقدار یک سهم چقدر است؟

به اندازه یک کف دست  یعنی 10×10 سانتیمتر نان سنگک یک سهم است

چهار کف دست نان لواش یک سهم است.

دو کف دست نان بربری یک سهم است.

در نان های فانتزی 10×10 سانتیمتر  در نانهای تست و یا 7 سانتیمتر باگت یک سهم است.

 غلات هم شامل برنج، سیب زمینی، ذرت، گندم وجو هستند.

 ·  سیب زمینی و ذرت هم در گروه سبزیجات و هم در گروه غلات هستند چون میزان نشاسته شان بالاست.

پنج قاشق برنج یا یک کفگیر سر خالی یک سهم است.

یک لیوان ماکارونی پخته یک سهم است.

یک لیوان غلات پخته یک سهم است.

یک سیب زمینی متوسط پخته یک سهم است.

یک کاسه کوچک ذرت پخته یک سهم است.

 قسمت بالایی شامل گروه سبزی ها و میوه ها:

سمت چپ شامل بسیاری ازسبزیهای متنوع از جمله سبزیهای سبزرنگ ( مثل سبزی خوردن) ، سیفی جات و سبزیهای نشاسته ای ( مثل باقالا) است . این گروه تامین کننده املاح و ویتامین مورد نیازماست از جمله ویتامینA , C واملاح کلسیم و منیزیم همچنین تامین کننده فیبرنیز می باشد.

سبزیجات

سمت راست شامل انواع و اقسام میوه هایی است که شما با آن آشنا هستید . این گروه تأمین کننده فیبر، ویتامینA ,C و پتاسیم است. این گروه با اهمیت است چرا که فاقد سدیم چربی و کلسترول می باشد.

میوه ها

 قسمت سبزسجات درهرم بزرکتر از میوه ها ست چون مواد قندی میوه ها بیشتر است. هرچه  سبزیجات بیشتر مصرف کنیم مواد معدنی و ویتامینی رو که لازم است را بدست  می آوریم و در عین حال مواد قندی کمتری وارد بدن می کنیم.

 سبزیجات 5- 6 سهم چه پخته و چه خام.

یک زیر دستی سبزی خوردن خام یک سهم است.

یک بشقاب سالاد شامل هر چه از هویج، کاهو، گل کلم، نخود فرنگی، بروکلی و ...  یک سهم است.

یک سهم شب رو سعی کنید به یک سهم سبزیجات پخته اختصاص بدهید. چون شامل ویتامین های گروه C است. چون در فصل سرما بخصوص مادران باردار برای جلوگیری از سرماخوردگیها و آنفولانزاها به آن نیاز دارند.

سبزیجات پخته بهتر است. توصیه می شود که رستوران که می روید سالاد خام نخورید. در مهمانی که نمیشناسید سبزس و سالاد خام را نخورید. این توصیه ها اکید است چون بیماری های لیستریوز و وبا و توکسوپلاسموز داریم یا همان عفونت گربه، که کسانی که مصون نبودند، اگر در بارداری بگیرند، خطر جدی دارد. سبزی باید خوب شسته شود. کاهو باید برگ برگ  شود لای کاهو لای تره لای تربچه همه باید خوب شسته و تمیز شود. چون این بیماری علائمی ندارد، یه سرماخوردگی گذرا و ما چیزی از علائم متوجه نمی شویم.

ولی سبزی که یه بخار بهش بخوره مشکلی ندارد.

 میوه ها 4- 5 سهم.

یک موز متوسط ، یک پرتقال متوسط، نصف گریپ فروت، دوتا نارنگی، دوتا لیموشیرین، یک گلابی یک سهم است.

میوه خشک هم می توان استفاده کرد. مثلا 5 تا برگه زردآلو یک سهم است.

کسانی که آب میوه می خورند، یک لیوان آب پرتقال 5/1 سهم به حساب می آید.

 سوال: برگه زردآلو و کشمش را میگویند با گوگرد خشک می کنند و نباید در بارداری خورد؟

بله درست است. در واقع دو نوع خشک کردن داریم .کشمش های که زرد و خوش قد و بالا و خوشگل و براق هستند رو با گوگرد خشک می کنند. و توصیه می شود خانم باردار نخورد.

+ نوشته شده در  سه شنبه هشتم بهمن 1387ساعت 7:20 بعد از ظهر  توسط مهرنوش  |